Jaki wybrać hosting – oto 4 bezpłatne narzędzia

Często słyszę różne opinie na temat jakości oferowanych usług hostingowych i kryteriów wyboru, dostaję sporo zapytań, więc opiszę własne przygody związane z tym tematem. Zacząłem od największej polskiej firmy hostingowej i wytrzymałem nawet dwa lata. Potem  były inne firmy i zanim uruchomiłem swój własny serwer minęło ponad 5 lat. W 2007 roku nierówna walka ze wsparciem u jednej z nich przeważyła – postanowiłem w końcu to zrobić. Od tego czasu zajmuję się hostingiem, serwerami VPS i dedykowanymi, a od ponad 10 lat robię to komercyjnie.

Zwykle w porównywarkach pokazywane są standardowe parametry, ale nie tylko wielkość dysku czy ilość skrzynek pocztowych ma znaczenie. Przeważnie prowadzisz jedną stronę marki oraz jej kopię do testowania wprowadzanych zmian, wiec nie potrzebujesz wielu dodatkowych gadżetów. Poniżej opiszę kilka cech hostingu z własnym, subiektywnym komentarzem. Jeśli masz inne spostrzeżenia, podaj je w komentarzu na FB. Mam nadzieję, że przydadzą się wielu osobom przy podejmowaniu decyzji.

 

Po pierwsze bezpieczeństwo

 

Widzisz zieloną kłódkę w adresie URL, to podstawa. Ale jak sprawdzić czy Twoja firma hostingowa wykorzystuje najbezpieczniejsze protokoły szyfrujące, np.  TLS v1.3? Poniższe narzędzie SSLlabs przeprowadzi szczegółową analizę, pokaże jaki certyfikat jest zainstalowany i czy dane zbierane przez stronę, np. dane zamawiającego produkt w sklepie, są odpowiednio dobrze szyfrowane. Algorytm Google dużo gorzej traktuje strony, które nie korzystają z SSL (brak kłódki).

https://www.ssllabs.com/ssltest/

Tak wygląda graficzne podsumowanie po przejściu testu.

Najwyższy poziom – strona banku.

Wynik SSLlabs A+

Wynik testu SSLlabs dla banku

Wynik testu dla strony NitroHost, którą oglądasz.

Wynik SSLlabs dla NitroHost

Wynik testu SSLlabs dla NitroHost

Wynik testu jednej z firm hostingowych, który wymaga poprawy.

Winik SSLlabs słaby

Wyniki testu SSLlabs wymagający poprawy

Po drugie prędkość

 

Specjaliści zajmujący się SEO potwierdzają, że szybkość działania strony www ma duży wpływ na skuteczność pozycjonowania, bo algorytm Google preferuje strony działające dynamicznie. Szybkość docenią także odwiedzający Twoją stronę, którzy często ją porzucają, jeśli ładuje się zbyt długo – na pewno robisz dokładnie tak samo.

Narzędzie GTmetrics wykorzystuje Google Litehouse do pomiaru różnych wskaźników prędkości i wydajności strony. Więcej znajdziesz w tym wpisie: Hosting SSD Litespeed – prędkość ma znaczenie

Warto się zalogować, bo wtedy możemy wybrać Londyn, jako lokalizację, z której wyniki pomiarów dla naszej lokalizacji będą bardziej dokładne. Bez logowania pomiar odbywa się z Vancouver (Kanada) – tu wyniki będą gorsze. Dodatkowo widzimy historię naszych pomiarów oraz dostajemy dodatkowe funkcje.

https://gtmetrix.com/

Poniżej przykłady różnych wyników.

Słaby wynik testu – strona wymaga modyfikacji lub wsparcia cache.

Wynik testu GTmetrics

Słabszy wynik testu GTmetrics

Wynik testu strony www.nitrohost.pl (kilkadziesiąt wtyczek + WooCommerce) bez optymalizacji grafiki bez korzystania z pamięci cache LSCache + Redis.

GTmetrix NitroHost - bez cache

GTmetrix NitroHost – bez cache

Wynik testu strony www.nitrohost.pl (kilkadziesiąt wtyczek + WooCommerce) bez optymalizacji grafiki po włączeniu pamięci cache LSCache + Redis.

 

GTmetrix NitroHost - LSCache

GTmetrix NitroHost – włączone LSCache

Pusty WordPress po instalacji.

GTmetrix - pusty WordPress

GTmetrix – pusty WordPress

 

Lokalizacja w Polsce a polskie IP.

 

To dwie różne rzeczy. Mam serwery w Polsce i za granicą i stwierdzam – zagranica może jest dalej, ale usługi są bardziej stabilne, a infrastruktura bardziej dojrzała. W ciągu 10 lat miałem tam tylko dwie awarie, w kraju kilkanaście.

Ping. Skoro serwery są dalej, to czas w jakim nasze zapytanie o wyświetlenie strony tam dotrze i dane wrócą jest większy. Tak, średnio kilkanaście ms (milisekund).

 

Adres IP z Polski i serwer za granicą. Ja nie zauważyłem żadnego, mitycznego wpływu na pozycjonowanie, kiedy adres IP serwera jest z polskiej puli. Jak to sprawdzić – poniżej link do narzędzia. UWAGA – wiele narzędzi nie pokazuje go prawidłowo.

https://www.melissa.com/v2/lookups/iplocation/ip/

 

Czy adres jest na liście spamu?

 

Hosting współdzielony polega na korzystaniu także z jednego adresu IP przez wielu klientów i ich stron internetowych. Warto sprawdzić czy adres Twojej strony nie jest wpisany na jakąś czarną listę. Jeden z klientów mógł rozsyłać spam lub generować niedozwolony ruch. To także dlatego nie oferujemy testowego hostingu za darmo. Zdarza się,  że podane dane zamawiającego są nieprawdziwe (nieistniejąca osoba), a uruchamiane na testowanym serwerze aplikacje wysyłają spam lub są botami, co powoduje wpisanie na czarne listy i problemy z wysyłką poczty do klientów.

https://whatismyipaddress.com/blacklist-check

 

Wsparcie.

 

To bardzo często poruszana kwestia. Zastanówmy się czy naprawdę potrzebne wsparcie 24h na dobę, jeśli wszystkie usługi działają, mamy komplet poradników lub umiemy czytać i mamy dostęp do Internetu. Na pewno jest ważny, jeśli sami coś popsujemy (ale mamy backup przecież, co to jest backup?), albo nie wiemy jak coś ustawić.  Za instalację różnych modułów czy wtyczek, szablonów czy funkcjonalności odpowiadasz sam/a, a profesjonalne wsparcie dotyczyć powinno tylko platformy hostingowej i usług oraz migracji danych.

 

bezpieczeństwo Poradnik

Dodaj komentarz